گفتار درمانی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان متن ناب و آدرس matnnab.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 77
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 19
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 1036
:: بازدید ماه : 13068
:: بازدید سال : 59831
:: بازدید کلی : 434631

RSS

Powered By
loxblog.Com

مجله اینترنتی متن ناب

گفتار درمانی
شنبه 27 خرداد 1402 ساعت 7:58 | بازدید : 14858 | نوشته ‌شده به دست متن ناب | ( نظرات )


گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی تشخیص و درمان اختلالات ارتباطی و اختلالات گفتار است. این کار توسط آسیب شناسان گفتار زبان (SLPs) انجام می شود که اغلب آسیب شناسان گفتار-زبان نامیده می شوند.

از تکنیک های گفتار درمانی برای بهبود ارتباطات استفاده می شود. این روش ها شامل حرکت درمانی دهانی، فعالیت های مداخله زبانی و غیره بسته به نوع مشکل گفتاری یا زبانی است.

گفتار درمانی ممکن است در کودکان یا بزرگسالانی که به دلیل آسیب یا بیماری مانند سکته مغزی یا آسیب مغزی مشکل صحبت کردن دارند، مورد نیاز باشد.

چرا به گفتار درمانی نیاز دارید؟

اختلالات گفتار و زبان بسیاری وجود دارد که با گفتار درمانی قابل درمان است.

ویژگی. اختلال گفتاری (حرکتی) ناتوانی در تلفظ صحیح صدای یک کلمه خاص است. کودک مبتلا به این اختلال گفتاری ممکن است صدای یک کلمه را بیاندازد، تغییر دهد، بپیچد یا اضافه کند.

اختلالات روانی. اختلالات روانی بر جریان، سرعت و ریتم گفتار تأثیر می گذارد. لکنت و لکنت از اختلالات روانی هستند. فردی که لکنت دارد در تلفظ صداها مشکل دارد و ممکن است گفتارش نامفهوم یا نامفهوم باشد یا ممکن است بخشی از یک کلمه کامل را تکرار کند. فردی که قادر به صحبت کردن نیست، اغلب سریع صحبت می کند و کلمات را توهین می کند.

بدتر شدن ناتوانی اختلال رزونانس زمانی رخ می دهد که جریان ثابت هوا در حفره بینی یا دهان مختل می شود و ارتعاشات را تغییر می دهد که بر کیفیت صدا تأثیر می گذارد. همچنین زمانی رخ می دهد که دریچه ولوفارنکس به درستی بسته نشود. اختلالات رزونانس اغلب با شکاف کام، نوروپاتی و تورم لوزه ها همراه است.

اختلالات تشنجی. فردی که از اختلال تشنج رنج می برد در درک و پردازش کلمات دیگران مشکل دارد. وقتی کسی صحبت می کند، در پیروی از دستورالعمل ها مشکل دارد یا دایره لغات محدودی دارد، می تواند باعث شود که شما بی تفاوت به نظر برسید. سایر اختلالات زبانی، اوتیسم، کم شنوایی و آسیب سر می توانند باعث اختلالات درک زبان شوند.

اختلال زبان بیانی مشکل در برقراری ارتباط یا بیان اطلاعات است. اگر اختلال گفتاری دارید، ممکن است در ساختن جملات مانند استفاده از زمان فعل صحیح دچار مشکل شوید. این بیماری با اختلالات رشدی مانند سندرم داون و کاهش شنوایی همراه است همچنین ممکن است پس از آسیب یا بیماری به سر رخ دهد.

اختلالات شناختی- ارتباطی. مشکلات ارتباطی ناشی از آسیب به بخشی از مغز که توانایی تفکر شما را کنترل می کند، اختلالات ارتباط شناختی نامیده می شود. این می تواند باعث مشکلات حافظه، حل مسئله، صحبت کردن یا گوش دادن شود. این مشکل می تواند ناشی از مشکلات بیولوژیکی، از جمله رشد غیر طبیعی مغز، برخی بیماری های عصبی، آسیب مغزی یا سکته باشد.

گفتار درمانی چیست؟

آفازی این یک اختلال ارتباطی اکتسابی است که بر توانایی صحبت کردن و درک دیگران تأثیر می گذارد. همچنین اغلب بر توانایی خواندن و نوشتن فرد تأثیر می گذارد. سکته مغزی شایع ترین علت آفازی است، اما سایر اختلالات مغزی نیز می توانند باعث آن شوند.

دیزآرتری مشخصه این عارضه به دلیل ضعف یا غیرقابل کنترل بودن ماهیچه های مورد استفاده برای گفتار، تکلم کند یا نامفهوم است. معمولاً به دلیل اختلالات و مشکلات سیستم عصبی مانند ام اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و سکته مغزی ایجاد می شود که باعث فلج صورت یا ضعف گلو و زبان می شود.

در حین گفتار درمانی چه اتفاقی می افتد؟

گفتار درمانی معمولاً با ارزیابی توسط یک گفتاردرمانگر برای تعیین نوع اختلال ارتباطی و بهترین راه برای درمان آن آغاز می شود.

گفتار درمانی برای کودکان

برای فرزند شما، گفتار درمانی ممکن است در یک کلاس درس یا گروه کوچک یا به صورت جداگانه انجام شود، بسته به اختلال گفتاری. تمرینات و فعالیت های گفتار درمانی بسته به بیماری، سن و نیازهای کودک شما متفاوت است. در طول گفتار درمانی کودکان، گفتار درمانگر می تواند:

از طریق مکالمه و بازی ارتباط برقرار کنید و از کتاب ها، تصاویر و سایر مواد برای تشویق توسعه زبان به عنوان بخشی از مداخله زبانی استفاده کنید.

در حین بازی مناسب سن، صداها و هجاهای صحیح را برای کودک در نظر بگیرید تا به کودک یاد دهید که چگونه صداهای خاصی را تولید کند.

راهبردها و تکالیف درسی را برای کودک و والدین یا مراقب در مورد نحوه رفتار با گفتار در خانه ارائه دهید

گفتار درمانی برای بزرگسالان

گفتار درمانی بزرگسالان نیز با ارزیابی برای تعیین نیازهای شما و بهترین روش درمانی آغاز می شود. تمرینات گفتار درمانی برای بزرگسالان می تواند به گفتار، زبان و ارتباطات شناختی کمک کند.

اگر آسیب یا بیماری مانند بیماری پارکینسون یا سرطان دهان رخ دهد و مشکلات بلع رخ دهد، درمان ممکن است شامل توانبخشی بلع باشد.

تمرینات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• حل مسئله، حافظه، سازماندهی و سایر فعالیت هایی که ارتباطات شناختی را بهبود می بخشد

• تاکتیک های گفتگو برای بهبود ارتباطات اجتماعی

• تمرینات تنفسی برای تشدید

• تمرینات تقویت عضلات دهان

اگر می خواهید تمرینات گفتار درمانی را در خانه امتحان کنید، منابع زیادی در دسترس است، از جمله:

• برنامه های گفتار درمانی

• توسعه زبان بازی ها و اسباب بازی ها مانند کارت های تلنگر و فلش کارت

• کتاب کار

چه مدت به گفتار درمانی نیاز دارید؟

مدت زمانی که فرد به گفتار درمانی نیاز دارد به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

• سن آن ها

• نوع و شدت اختلال گفتار

• فواصل بین درمان

• آموزش پزشکی

• درمان بیماری زمینه ای

برخی از اختلالات گفتاری در دوران کودکی شروع می شوند و با افزایش سن بهبود می یابند، در حالی که برخی دیگر تا بزرگسالی ادامه می یابند و نیاز به درمان و مراقبت طولانی مدت دارند.

اختلال ارتباطی ناشی از سکته مغزی یا سایر مشکلات پزشکی ممکن است با درمان و بهبود مشکلات زمینه ای بهبود یابد.

گفتار درمانی چقدر موفق است؟

میزان موفقیت درمان دارویی بسته به بیماری تحت درمان و گروه های سنی متفاوت است. زمان درمان نیز می تواند بر نتیجه تأثیر بگذارد.

گفتار درمانی برای کودکان خردسال اگر زودتر و در خانه با مشارکت والدین یا مراقبان شروع شود، بیشترین موفقیت را دارد.

اخرین حرف

گفتار درمانی می تواند بسیاری از تاخیرهای گفتار و زبان را در کودکان و بزرگسالان برطرف کند. با مداخله زودهنگام، گفتار درمانی می تواند ارتباطات را بهبود بخشد و اعتماد به نفس را افزایش دهد

متن کامل مقاله را بخوانید: https://payju.ir/content/لیست-مراکز-گفتار-درمانی-در-شیراز




|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: