گویندگان فیلم مستند، باید دوره‌های آموزشی به خصوصی را بگذراند


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان متن ناب و آدرس matnnab.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 83
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :

RSS

Powered By
loxblog.Com

مجله اینترنتی متن ناب

گویندگان فیلم مستند، باید دوره‌های آموزشی به خصوصی را بگذراند
چهار شنبه 25 مرداد 1402 ساعت 8:10 | بازدید : 6291 | نوشته ‌شده به دست متن ناب | ( نظرات )



مجری مستند با مجری تلویزیون و رادیو چه تفاوت هایی دارد؟

پخش در زمینه های مختلفی صورت می گیرد و تفاوت بین هر یک بر اساس موضوع کاری است که گوینده انجام می دهد، ماهیت تلویزیون با رادیو متفاوت است و هر دو تفاوت قابل توجهی با سینما دارند، تلویزیون و رادیو رسانه هستند، اما تفاوت این است که اینکه سینما یک رسانه جمعی رسانه ای نیست و حداقل در بیشتر مواقع رسانه جمعی نبوده و البته فیلم ذاتا تلویزیون و رادیو نیست، بنابراین پخش در هر یک از این حوزه ها به لحاظ نهادی متفاوت خواهد بود.

این تفاوت ها شامل چه مواردی می شود؟

این تفاوت ها شامل جنسیت، رنگ، محتوا و ساختار  آیتم ساز  است. از آنجایی که اهداف آنها نیز متفاوت است، مثلاً تولید در تلویزیون با رادیو یکی نیست و هر دو از پروژه های تولید فیلم، تلویزیون و رادیو فاصله دارند، فیلمبرداری مستند در تلویزیون نیز چارچوب و سبک خاص خود را دارد.

* صدا و سیما رشته ای است که علاقه مندان زیادی دارد، این افراد باید چه آموزش هایی در این زمینه ببینند؟

امروزه عموماً برای سخنران شدن باید دوره های خصوصی را طی کرد. در تلویزیون و رادیو دوره های آموزشی برای گویندگان و مجریان برگزار می کنند و در واقع پرسنل مورد نیاز خود را آموزش می دهند، در دوبله کلاس ها و دوره های ویژه ای به طور مرتب برگزار می شود و علاقه مندان با گذراندن این دوره ها آماده فعالیت در حوزه خود می شوند. دوره های ویژه گویندگی فیلم مستند در نظر گرفته نشد و معمولا گویندگان و دوبلورهای صدا و سیما نیز به گویندگی فیلم مستند می پرداختند که اغلب نتایج ناگواری داشت زیرا گویندگان اطلاعات دقیقی نداشتند. دانش سینمای مستند و در بیشتر فیلم ها خوب نیست، برای تبلیغ سینمای مستند نیاز به گذراندن دوره های آموزشی خصوصی است. .

* آیا صدا و سیما که در این صنعت کار می کند، درک خوبی از داستان گویی مستند دارند؟

بسیاری از صدا و سیما کوچکترین شناختی از سینمای مستند ندارند و به یک مستند مانند برنامه تلویزیونی یا رادیویی یا حتی فیلم داستانی نگاه می کنند. تاکید می کنم اعلام فیلم مستند نه خبرخوانی است و نه بازیگری، نه دو تا، بلکه یک حرفه تخصصی است و دانش و آگاهی خاصی می خواهد. به همین منظور با تلاش مدیران و مسئولان این مرکز، دوره سخنرانی فیلم مستند نویسندگی و گویندگی را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی طراحی و برگزار کردیم. زمین لازم برای تملک آن.

* تاکنون فیلم های زیادی در ژانرهای مختلف ساخته شده است. با توجه به تفاوت ماهیت متن، آیا این تفاوت در نحوه نگارش هم هست؟

از ابتدا اصرار داشتم که در کنار کلاس های نویسندگی و قصه گویی، درباره مستندسازی و مبانی مستندسازی هم بحث شود، چون معتقدم باید مستند بنویسی و قصه گو باشی. اصول و مبانی ساخت مستند را بدانید وگرنه نتیجه مشابه خواهد بود.برنامه های تلویزیونی و رادیویی شبیه آنچه امروز در برخی از مستندها می بینیم خواهد بود.

*روایت بالا نیاز به صدا و حس جذاب دارد تا این حس را به مخاطب منتقل کند، آیا داستان مستند هم همین ویژگی ها را دارد و باید حس متفاوتی را به مخاطب منتقل کند؟

اگرچه انتقال معنا و مفاهیم موجود در متن از جنبه های رایج گفتار در همه زمینه ها است، اما تفاوت های آشکاری وجود دارد، مثلاً در رادیو، گوینده سعی می کند با تجسم عبارات و جملات، کلمات را به تصویر ذهنی نزدیک کند. او می خواند. همان طور که نویسنده سعی می کند با کلمات تصویر روشنی از وقایع داستان منتقل کند، اما گفتار مستند نمی خواهد توضیح دهد، بلکه سعی می کند تفسیر لازم را از تصاویر ارائه شده انجام دهد. راوی مستند سعی در انتقال معانی در این جهت دارد متن فیلم را با احساسی که بیننده نیاز دارد و می خواهد منتقل کند.

* تفاوت متون ارائه شده به راوی مستند خوان با دیگر راویان چیست؟

زمینه متن نوشتاری فیلم ضرورتی است که ممکن است فیلم به آن نیاز داشته باشد، در اصل تصاویر، ایده ها و مفهوم فیلم را ارائه می دهند، اما جایی که تصاویر توضیح داده می شوند، بیان می شوند و معنا پیدا می کنند، صحبت کردن است. از متن شروع می شود یا کارگردان برای ایجاد منطق یا بیان ذهن به گفتار متن اشاره می کند که البته گفتار متن توضیح هر پلان فیلم نیست.

آیا همه مستندها نیاز به راوی دارند؟

مجموعه تصاویر در یک فیلم مستند معانی و ایده های فیلمساز را در بر می گیرد و گفتمان متن گاهی به درک این معانی و مفاهیم کمک می کند. تصاویر باید خود توضیحی باشند و اهداف کارگردان و در برخی موارد را توضیح دهند. بدون متن یا صدای مترجم مورد نیاز است.

* آیا روایت در فیلم های داستانی و مستند حیات وحش متفاوت است؟

به ویژه هر تصویر با دیگری متفاوت است و نیاز به حس، لحن و ریتم متناظری دارد، در واقع ساختار تصویر در کار راوی و در واقع در ژانر نوشتاری تفاوت ایجاد می کند. بنابراین هر فیلم موضوع متفاوتی دارد. و مهمتر از آن با ساختار متفاوت و نگارش خاص، کار گوینده را تغییر می دهد.

* چه شد که به این کار علاقه مند شدید و تصمیم به انتشار فیلم گرفتید؟

من از اواخر دهه 1960 در این حرفه به خلق هنر پرداختم. بیشتر کارهای من برای خواندن مستند است. به همین دلیل مستند را انتخاب کردم، شاید به این دلیل که سازندگان فیلم من را انتخاب کردند. من مستندساز هستم، اما کمتر به سایر حوزه های برنامه سازی علاقه دارم و بیشتر به مستند و مستند علاقه دارم.

* این حرفه چه ویژگی هایی دارد و وقتی صحبت می کنید چه فکری می کنید که با  گویندگان مستندسازی بیشتر به مخاطب ببخشید؟

هر زمان که قصد بازی دارم، قطعا اجرای کامل و دقیق مفاهیمی است که فیلم به دنبال آن است. در فیلم مستند این راوی نیست که حس میل خود را به مخاطب منتقل می کند، بلکه بدون دخالت احساس لازم در خدمت فیلم است. محتوا و محتوای متن و تصاویر را با استفاده از اصول حرفه ای ثبت می کند. ویژگی بارز این حرفه، واقع گرایی است که در هر متن فیلمی نهفته است. روایت مستند مانند خود مستند است، راستگو، بی طرف و بی طرف.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: