عمارت عالی قاپو اصفهان برای ایجاد یک تاثیر در کسب و کار آنلاین شما است


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان متن ناب و آدرس matnnab.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 77
:: کل نظرات : 9

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 94
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 1111
:: بازدید ماه : 13143
:: بازدید سال : 59906
:: بازدید کلی : 434706

RSS

Powered By
loxblog.Com

مجله اینترنتی متن ناب

عمارت عالی قاپو اصفهان برای ایجاد یک تاثیر در کسب و کار آنلاین شما است
یک شنبه 23 مهر 1402 ساعت 19:41 | بازدید : 29677 | نوشته ‌شده به دست متن ناب | ( نظرات )

 

کاخ عالی قاپو متعلق به کدام دوره تاریخی است؟ در گذشته وسط این حوض مسی فوارههایی وجود داشته است که امروزه اثری از آنها نیست.منبع عکس: همشهری آنلاینتالار موسیقی عمارت عالی قاپو در بالاترین طبقه، بسیار زیبا طراحی شده است. حوض مسی وسط ایوان را با سنگهای مرمرین تزیین کردهاند. آفتابنیوز : عالی قاپو مرکب از ۲ کلمه عالی و قاپو است که با هم به معنای «سر در بلند» یا « درگاه بلند» هستند. به رضا عباسی، استاد نقاشی مینیاتور سفارش انجام تزیینات داخلی ساختمان داده شد و نقوش گیاهی، حیوانی و پرندگان که روی دیوارها و سقف عالی قاپو نقش بسته اند، اثر این استاد و شاگردان اوست. کافه افرا با منوی کامل صبحانه، فضای گرم و صمیمی و پرسنل خوشبرخورد، مکان مناسبی برای دورهمیهای دوستانه است.در منوی کافه افرا برای صبحانه میتوانید صبحانه ایرانی، انگلیسی، فرانسوی، مکزیکی، آلمانی، نیمرو کرهای، املت افرا، املت سوسیس، انواع کرپ و تست سفارش دهید. این کافه-رستوران که به خاطر رفتار دوستانه کارکنانش و دکور سفیدش معروف شده، یکی از بهترین صبحانه ها را در اصفهان ارائه میدهد. در این عمارت 3 پله وجود دارد که 2 تا از آن ها به صورت مارپیچ و قرینه در ضلع غربی عمارت و یک راه پله به طور پلکانی که به پله های پادشاهی هم معروف می باشد، در این کاخ قرار گرفته اند. تزئینات طبقه سوم مخصوصاً سالن موسیقی و کتیبه های نستعلیق موجود در کاخ، مربوط به پادشاهی شاه سلطان حسین (آخرین پادشاه صفوی) می شود. منابع عکسها و عکاس: خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم، همشهری آنلاین و علیرضا وثیق انصاریدر کتیبهها و نوشتههای باقی مانده در عمارت عالی قاپو، به مرمت بخشهایی از این بنا در زمان پادشاهی شاه سلطان حسین اشاره شده است. مهمترین اثر تاریخی به جا مانده از صفویان در میدان نقش جهان، مسجد شاه است. نقش های زیبای شکارگاه حیوانات، گل و بته یا مینیاتورهای تصویری رضا عباسی (نگارگر و خطاط مشهور ایرانی در عصر صفوی) از تزئینات اندرونی و داخلی کاخ هستند که با ظرافتی ماهرانه خلق شده اند.

البته میتوانید مسیر را برعکس بروید و در انتهای راه به باغ گل ها اصفهان هم سری بزنید. این عمارت در وسط باغ به اندازه دو متر از سطح زمین بلندتر ساخته شده است و ۳۰ متر طول و ۳۵/۲۶ متر عرض دارد. بنا هیچگونه تزیین خارجی ندارد و ارتفاع آن از سطح زمین ۲۵ و قطر آن ۱۱ متر است. وضع طاق بندی ها و سردر مناره ها طوری است که معرف نوعی مخصوص از معماری شهر تاریخی یزد به شمار میرود و به همین جهت نامش از تاریخ ۱۱ دی ۱۳۳۰ با شماره ۳۸۳ در فهرست آثار تاریخی و ملی قرار دارد. بعد از آن معماری سلجوقیان را می توان عنوان کرد که در معماری مخصوص آن ها شما ذره ذره زیبایی و عظمت را در آثار به جای مانده خواهید دید و تحت تاثیر آنی اثر قرار نخواهید گرفت. این دو طبقه مخصوص استراحت شاه و زنان حرمسرا بوده است. نکته قابل توجه و جالب در ساخت این بنای زیبا این است که از سمت میدان نقش جهان دو طبقه و از پشت ساختمانی پنج طبقه و از دو طرف کاخ بنایی چهارطبقه به نظر می اجاره خودرو برای سفر رسد. در دو طرف طبقه اول دو اتاق قرار دارد که در زمان شاه یکی اتاق رییس دیوانخانه و دیگری اتاق قاپوچی باشی دربار بوده است. از جمله مولانا عنیف الدین معمار در نیمه اول قرن هشتم هجری، مولانا ضیاء الدین محمد معمار به سال ۷۷۷ هجری، صنع الله معمار در سال ۹۴۷ هجری و عمر بن محمد حاج تاج الدین که نام او در کتیبه ای بی تاریخ بر سردر شرقی بنا دیده می شود.

روی نقاشیهای کاخ را با محلولی تثبیت کننده پوشاندهاند که باعث حفاظت بیشتر از این نقاشیها شده است.در میان تزیینات داخلی عمارت عالی قاپو، روی دیوارها، طاقها و سقفها، تذهیب با طلاکاری نیز دیده میشود. ↑ بنگرید به: حافظ ابرو، ج ۲، ص۶۹۳؛ منتخب التواریخ، ص۵۴۳؛ شمس الشموس، ص۲۶۴؛ تاریخ آستان قدس، ص۱۶۲؛ بعضی نیز ۸۰۷ق را نقل کردهاند: صمدی، «هشتمین بنای زیبای جهان»، یغما،ش ۷، ص۵۰۹؛ و برخی ۸۱۲ق نقل کردهاند: فاضل، میراث جاویدان، ص۱۸۷. در طول تاریخ و ساخت و سازهایی که در این مسجد انجام شد، قسمتهای دیگر ساخته شد که باعث تغییر نامهای مسجد عتیق و مسجد جامع نو شد. این بنای مهم که یکی از مراکز تفریحی و گردشگری اصفهان محسوب می شود، به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد که ساخت آن از سال 973 هجری شمسی آغاز و در سال 977 هجری شمسی به اتمام رسید. کاخ عالی قاپو عمارتی 6 طبقه در قسمت غربی میدان نقش جهان، جایی است که شاه عباس صفوی بیشتر اوقات خود را در آن سپری میکرد و در همین کاخ پذیرای میهمانان و هیئتهای خارجی بود. تجربه من از عمارت عالی قاپو زیبا و باشکوه بود. کاخ عالی قاپو در ضلع غربی میدان نقش جهان در شهر تاریخی اصفهان قرار دارد. هرچند خود میدان نقش جهان به ثبت آثار یونسکو رسیده و یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی شهر اصفهان محسوب می گردد. در فصل پرگردشگری مثل بهار بعید است در اطراف میدان نقش جهان جای پارکی پیدا کرد برای همین تاکسی بهترین و راحت ترین وسیله دسترسی به میدان خواهد بود.

عالی قاپو در واقع ورودی دولتخانه صفوی بود و وسعت آن از میدان نقش جهان تا بلوار چهارباغ است. کاخ عالی قاپو اصفهان که اکنون قابل رویت است، در بازه های زمانی مختلف تشکیل شده که در ادامه به این مراحل اشاره می شود. شعرهایی نیز بر دیوارهای کاخ مکتوب است که بهدلیل آسیبهای زیاد تنها کلمهها و مصرعهایی از آنها قابل خواندن است.نقاشیهای گل و بوته، شاخ و برگ، اشکال وحوش و طیور و گچبریهای زیبای طبقه آخر که بهشکل انواع جام و صراحی در طاقها و دیوارها تعبیهشدهاند، از تزیینات دیدنی این بنای تاریخی به شمار میروند. مینیاتورهای هنرمندانه رضا عباسی، نقاش معروف عهد شاه عباس، نقاشیهای گل و بوته، شاخ و برگ، اشکال وحوش و طیور و گچبریهای زیبای آن به شکل انواع جام و صراحی در تاقها و دیوارها تعبیه شده است و شاه صفوی و مهمانان او، از تالار همین عمارت به تماشای نمایشهای میدانی میپرداختند. نکتهی مهم و جالب دیگه در ساختمون مسجد جامع یزد، این است که گچ سفید گنبد دیوارها باعث انعکاس نور به داخل میشه و این نکته از نکات مهم معماری در روزگاری است که تامین نور و روشنایی کار سخت و پرهزینهای بوده. در تالار زیبای پشت ایوان نیز، نقاشیهای برجسته در سراسر دیوارها زیبایی بنا را دو چندان میکنند. منبع عکس: vank.irدر همه کلیساهای اصفهان بخش قابل توجهی برای حفاظت از آثار تاریخی برجسته وجود دارند.

حتی این فرضیه نیز قابل تأمل است که بنای هشت ضلعی افراشته بر بلندترین قسمت بنا متعلق به دوران اسلامی باشد. این سبک از هنر گچبری نیز «تنگ بری» نامیده میشود که در عمارت عالی قاپو نمونههای آن فراوان است.از دیگر مشخصههای داخل کاخ عالی قاپو، استفاده از فرشهای پر نقش و نگار در این عمارت است. مرمت بنای عالی قاپو 12 سال به طول انجامید، اما کار بر روی مرمت فضای داخلی و سایر قسمت ها همچنان ادامه دارد. گرچه بزرگترین نگرانی در رابطه با چهارباغ عباسی، نقش ترافیکی این محور است اما نباید از یاد برد که این خیابان یک فضای شهری تلقی میشود که باید به زودی به یک مکان شهری ارتقا پیدا کند. همیشه در بناهای تاریخی نقاشی­ های مختلفی به چشم می­خورد که نباید ساده از آن­ها عبور کرد. • مجموعه بزرگ نقش جهان با بناهای تاریخی بی نظیرش مانند عمارت عالی قاپو، بازار قیصریه، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام. کسانی که بدون اجازه قصد ورود به عمارت را داشته باشند، باید زمین درگاه را بوسه می زدند تا اجازه ورود بگیرند. جانشینان شاه عباس نیز در 5 مرحله دست به توسعه عالی قاپو زدند. عمارت عالی قاپو اصفهان در قدیم، به دلیل نبود بناهای بلند، اولین چیزی که به محض ورود مسافران و تجار به شهر اصفهان جلب نظر می کرده کاخ شاه عباس اول یا همان کاخ عالی قاپو بوده. طبقه اول کاخ عالی قاپو دفاتر و بخش اداری را در خود جای داده بود و طبقه سوم نیز دارای تالاری با 18 ستون آینه کاری شده و همچنین سقفی مزین به نقاشی های چشم نواز است. یکی از برنامههای شهری دوره شاه عباس اول و پس از انتخاب شهر اصفهان به عنوان پایتخت در سال۱۰۰۷ هجری قمری، احداث خیابان زیبا و طویل چهارباغ و باغهای متعدد پیرامون آن بود.

آنگونه که در سرگذشتنامهها آمده، سوارهنظام ساسانی به هنگام صلح در سبزهزارهای پیرامون اسپهان بهویژه در بخش غربی این شهر تا دامنههای کوهها و سرچشمهٔ زایندهرود استقرار مییافت. بنای کاخ عالی قاپو را به دستور شاه عباس صفوی ساختهاند و گسترش و تزیین این عمارت در دوره شاه عباس دوم و شاه سلطان حسین صورت گرفته است. کاخ عالی قاپو اصفهان در زمان جانشینی شاه عباس اول (شاه عباس دوم و سلیمان شاه) بیشتر مورد توجه بود و بناهای بسیاری به آن افزوده شد که این عمارت بین 70 تا 100 سال تکمیل گردید. بازار اطراف عالی قاپو در ابتدا فقط یک طبقه بود و ورودی عمارت عالی قاپو مشرف به مغازه ها بود. هجوم افغان ها، جنگ های داخلی، انتقال پایتخت از اصفهان و بی توجهی شاهان صفوی پس از شاه عباس به این عمارت، از عوامل تخریب برخی از قسمت ها و آسیب دیدن بنای عالی قاپو بوده است. پس از حمله افغانها در سال 1134، مانند بسیاری از آثار تاریخی دیگر، قسمتهایی از مجموعه آسیب دید. در دوره قاجاریه متاسفانه بسیاری از تزئینات این عمارت زیبا آسیب دید اما با این وجود هنوزم این بنا زیبایی های خودش را دارد و تتعداد زیادی توریست جذب میکند و بازدید زیادی دارد. كنار در ورودی دخمه، پس از تهیه بلیط معمولاً پیر کهنسالی به نام «شهریار» را میبینیم كه در روزگار قدیم، خودش اینجا زندگی میکرده و اکنون میتواند تاریخ آن را، زنده برایمان بازگو كند. در واقع پارک رجایی جایی بین خیابان باغ گلدسته و چهارباغ عباسی خودش را جا داده است. مجموعهای از این باغها که در امتداد چهارباغ شکل گرفته بودند، یکی از شالودههای اصفهان عصر صفوی را شکل میدادند و نقش باغ چهلستون از این جنبه ممتاز است.

دهکده مازیچال - گروه گردشگری راینو آفرود - تورهای گردشگری - تجهیزات و خودروهای آفرود درگذشته پادشاهان عهد صفویه ، از ایوان این کاخ مسابقات چوگان ، آتش بازی و سایر نمایش ها که در میدان نقش جهان انجام می شده است را تماشا می کردند. این بنای چند منظوره برای شاه اهمیت زیادی داشته چرا که محلی برای دیدارها، جلسات و بازدیدهای مهم خارجی و داخلی بوده ، همچنین شاه عباس و درباریان وقت برگزاری مسابقات اسب سواری و چوگان اینجا می نشستن و بازی را تماشا می کردن. انتخاب ترسناک ترین اسکیپ روم اصفهان بر حسب سلیقه هر فردی متفاوته.در نتیجه بهتره که اطلاعات بازی رو در سایت اسکیپ زوم (EscapeZoom) با دقت مطالعه کنید تا بتونید بهترین انتخاب رو داشته باشید و از بازی مهیج اتاق فرار لذت کامل ببرید. اگر با مترو قصد سفر دارید ایستگاه میدان امام حسین پیاده شوید، وارد خیابان سپاه که شدید باز هم با کمی پیاده روی از این کاخ لذت ببرید. در طول تاریخ بر اثر جنگ ها و عوامل مختلف طبیعی خسارات زیادی به بنای عالی قاپو وارد شد. شرکت شیرین زرمان و گز دالمن مفتخر به استفاده از طرح عمارت عالی قاپو بر روی جعبه های بسته بندی محصولات خود می باشد ، تا شکوه و عظمت هنر ایرانی را یادآور شود. محمد تقی خان مشهور به خان بزرگ که در راس سلسله خانهای یزد در زمان زندیه بود، ابتدا قناتی به نام دولت آباد به وجود آورد، پس از آن عمارت باغ دولت آباد را در انتهای آن احداث کرد. مهم ترین سؤال مطرح شده این است که تمام قنات دولت آباد توسط محمدتقی خان احداث شده و یا این که او با تعمیر و احیای قنوات قبلی موجب تغییر مسیر و نام آن ها شده است؟ باغ دولت آباد یزد در دوره زندیه، در سال ۱۱۶۰ هجری قمری تاسیس شدهاست. کاخ و عمارت هشت بهشت (مکان دیدنی) در اصفهان و خیابان باغ گلدسته، هشت بهشت واقع شده است.

این عنارت از روبرو دو طبقه و از پشت ۵ طبقه می باشد از دیگر زیبایی های معماری این عمارت راه پله ی اضطراریشه. پاساژ خرید شقایق در ۴ طبقه بنا شده که دو طبقه آن اداری و دو طبقه هم تجاری است. بنابراین می توان گفت این عمارت همانند سایر جاذبه های اصلی این شهر و در کنار سوغات آن همچون خرید گز اصفهان ، از اصلی ترین مراکز دیدنی به شمار می رود. در سال ۱۳۳۴ هجری شمسی به دست «علیمحمد وزیری» تأسیس شده و طی سالهای بعد از آن با خرید خانههای اطراف کتابخانه، مساحت آن گسترش یافت. بسیاری از جاهای دیدنی اصفهان در میدان نقش جهان و خیابانهای اطراف آن قرار گرفتهاند. این عمارت در میدان نقش جهان اصفهان قرار گرفته و به بسیاری از هتل های اصفهان نیز دسترسی دارد. شکل مقرنسها از سه تا چند ضلعی تغییر میکند و اشکال مدور نیز در میان آنها دید میشود.منبع عکس: خبرگزاری فارسپادشاهان صفوی به هنر نگارگری و نقاشی علاقهمند بودند و نمونه کارهای باقی مانده در کاخ عالی قاپو، از مهمترین آثار هنری تاریخی باقی مانده در اصفهان هستند. اين بنای زيبا که با وجود مرور زمان با بزرگی و مشخصات آن سالم مانده است ارزش آن را دارد که برای ديدنش به اصفهان رفت، هر چند احتمالاً از کسی هم انتظار نمی رود که برای ديدن شايد باشکوه ترين پل جهان چنين کاری بکند.




|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: